08.6 | India - JaMi 6 - Reisverslag uit Pondicherry, India van Jacqueline & Michel - WaarBenJij.nu 08.6 | India - JaMi 6 - Reisverslag uit Pondicherry, India van Jacqueline & Michel - WaarBenJij.nu

08.6 | India - JaMi 6

Door: jamiopreis

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline & Michel

29 December 2010 | India, Pondicherry

Mooi rood is niet lelijk

We zijn nu in de staat Tamil Nadu - Pondichery om precies te zijn - waar we ook onze reis door Zuid India zullen beëindigen. Hiervoor hebben we een aantal plaatsen aangedaan in de staat Kerala en daar nu iets meer over.
Feitelijk de autonome staat Kerala, zoals er wel meer zijn binnen India, met een eigen regering en parlement. Een smalle strook land, links onderaan de taartpunt van Zuid India, en naar eigen zeggen 'Gods own Country', waar ze misschien wel gelijk in hebben.
De bijzonderheid van Kerala is dat het de eerste vrij gekozen democratisch communistische regering had ter wereld, gekozen en aan de macht gekomen in 1957. Een unicum in de wereld. Nog bijzonderder, sindsdien - weliswaar stuivertje wisselend met haar meer socialistisch liberale tegenhanger - aan het bewind. Samen al bijna 50 jaar een zeer sociaal beleid uitvoerend.
Het is zichtbaar als je door Kerala reist. Waar je ook kijkt, overal rode vlaggen met de iconische hamer en sikkel, vaak ook geschilderd op muren en woonhuizen en veel posters van de laatste verkiezingen. Beelden die je in de voormalige Sovjet Republiek zou verwachten maar niet hier.

De gevolgen van dit jarenlange bewind zijn ook op een andere manier zichtbaar. Het heeft geleid tot een eerlijke verdeling van land en inkomen, een zeer goede gezondheidszorg, een geletterdheid van bijna 95% van de bevolking, de hoogste van welk ontwikkelingsland dan ook. De beste infrastructuur aan wegen in het hele land en de gemiddelde leeftijd in Kerala ligt op 73 jaar en is daarmee 10 jaar hoger dan in de rest van India.
Maar wat het verhaal helemaal mooi maakt is dat Kerala ook nog eens de welvarendste staat binnen India blijkt te zijn. Nog steeds India en daarmee nog immer een ontwikkelingsland, maar toch. Toch grappig dat je - om tot meer welvaart te komen - het beste af bent bij die lui met die linkse hobby's. Fijn om in het achterhoofd te houden mochten bij ons de sentimenten over 'de grote boze wereld' weer een beetje bijdraaien...

• 30 December 2010 - 09:23

Yvonne:

Voor jullie een hele mooie jaarwisseling met een terugblik op een supertaks en een vooruitblik op de volgende!
    En eenheid goede terugreis!
    Wij schaatsen vandaag weer een stukje van de 11 stedenroute!
    Take care en liefs van ons allemaal

• 30 December 2010 - 09:25

Yvonne:

Hihi, ik geloof dat de iPad een eigenleven ging leiden...supertaks??? SuperREIS!
    belastingvrije knuffel

• 30 December 2010 - 09:39

Thea En Ton:

geen idee wie jullie komen halen op het vliegveld maar je hebt toen je vertrok vermoedelijk niet afgesproken dat ze winterkleding moesten meenemen. het is hier in holland nl. rond het vriespunt.
    in ieder geval : welcome home !!!!!

• 30 December 2010 - 21:22

Erik:

Dag beiden,

lijkt me gek dat de rondreis er bijna op zit. Tegelijk hebben jullie weer zoveel gezien dat er nog jaren nagenoten kan worden. Een paar goede laatste dagen, mooie jaarwisseling en goede terugreis gewenst. Tot in mokum.

• 01 Januari 2011 - 21:44

Aad:

Hoi Michel en Jaqueline,
    Een goed 2011 en een prettige terugreis.
    Leuk om elkaar straks weer te zien!
    Ik zal jullie verhalen via de mail missen.
    Groet,
    Aad