05.2 | Japan - Huis Ten Bosch - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Jacqueline & Michel - WaarBenJij.nu 05.2 | Japan - Huis Ten Bosch - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Jacqueline & Michel - WaarBenJij.nu

05.2 | Japan - Huis Ten Bosch

Door: jamiopreis

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline & Michel

03 Oktober 2010 | Japan, Nagasaki

Op ongeveer de helft van onze reis hebben we vandaag een injectie Nederland gehad waar we de komende drie maanden mee verder kunnen. Met wat kaas en stroopwafel nog tussen de kiezen en het idee dat we bij het Rijks op 10 minuten van huis waren, heeft het gevoel gegeven verder te kunnen.
Op 1,5 uur treinen van Nagasaki ligt Huis Ten Bosch, replica's van de mooiste gebouwen en straatjes uit ons landje.
Zoals iedereen zich nog wel kan herinneren van geschiedenisles hebben Japan en Nederland al een lange en goede handelsrelatie. Zo'n vierhonderd jaar geleden - na een periode van relatieve openheid en handelsbetrekkingen in Japan - besloot de toenmalige Japanse keizer de boel weer op slot te gooien. De invloed van het Christendom, met name van de katholieken, op zijn onderdanen werd te groot. Alle buitenlanders werden er uitgeknikkerd of een kopje kleiner gemaakt, behalve een groep Zeeuwse Nederlanders. Protestanten, meer geïnteresseerd in de handel dan staand voor hun geloof, mochten blijven. Zeg maar de voorlopers van het huidige CDA, waar heden ten dage de handel ook voor de principes uit gaat. Vanuit die unieke voorkeurspositie ontstond een handelsrelatie naar tevredenheid van beide landen en pas halverwege de negentiende eeuw ging Japan weer open voor andere zakenpartners.
Vele jaren later meende men in Japan dat de goede betrekkingen met die Hollanders tot iets speciaals zou moeten leiden: een nagebouwd Nederland en daar hebben wij vandaag rondgelopen.
We hebben er van genoten. Nederland zoals je zou willen dat het er uit ziet. Schoon, opgeruimd en aangeharkt. Alle dingen waar we zo van houden en die zo typisch zijn voor onze joods-christelijke cultuur: stroopwafels, kaas, patat, bier, fietsen, klompen, orgelmuziek, Nijntje - die ze hier Miffy noemen - en een beetje miezerig weer. En alleen maar keurige Japanners op straat. Heerlijk, wat wil je nog meer! Voor menig vrijheidspartij aanhanger de gedroomde heilstaat.
Alle gekheid op een stokje, het was echt leuk. We hebben weken geen Nederlands gesproken, behalve met elkaar, en vandaag zo maar drie leuke mannen ontmoet. Kees de sierradenontwerper met een eigen winkel in het stukje Utrecht, Henk Boer - echt waar - van de fietsenverhuur in nagebouwd Spakenburg, die al 26 jaar hier woont en nu fietsen maakt en verhuurd en Nico uit de Achterhoek, die hier maar tijdelijk is, en een hele mooi tuin aan het maken was voor de World Gardening Cup die binnenkort gehouden wordt.
Bij het kopen van de toegangskaartjes bleek Huis Ten Bosch gesloten maar aangezien wij heel erg graag de Oranjezaal wilden zien, waar kunstenaar Rob Scholte - jullie weten nog wel, beide benen verloren bij een autobom-ontploffing die eigenlijk voor Oskar Hamerstein bedoeld was - de hele zaal heeft beschilderd, werd na enige aandringen contact opgenomen met mister Henk die direct zei dat hij wel iets voor ons zou regelen. Landgenoten onder elkaar.
En dus hebben we ook nog een private tour gehad door het paleis van onze koningin en uitgebreid de Oranjezaal kunnen bekijken, met bijbehorende verhalen. Echt fantastisch.1200 m² wand- en plafondschilderingen, titel Après nous le déluge, over de voortdurende herhaling van oorlog in de geschiedenis. Wrang genoeg kon de opening in 1995 - 50 jarige herdenking van de atoombom op Nagasaki - niet doorgaan vanwege de aanslag op Scholte. Wij nu in ieder geval erg blij dat we toch hebben aangedrongen om voor ons de paleisdeuren open te doen.
Terug naar het park, eigenlijk ressort, want voornamelijk bestaand uit hotels, te verhuren huizen en heel veel entertainment. Volgens Henk het toonbeeld van hightech bouwkunst want alles in beton gebouwd, beplakt met steenstrips uit Nederland en de Dom geheel op schokbrekers vanwege de aardbevingsbestendigheid die alle gebouwen in Japan moeten hebben. Het hele park onderkelderd met zelfs complete autowegen. Maar voor ons toch vooral 'authentiek' Nederland. Voor de Japanners vooral heel rare oude gebouwen uit een gek en ver Europa.
Al het politieke gedoe en gedraai in acht genomen, de schaamte over wat er allemaal door Geert wordt verkondigd, overwegen we om ons hier te vestigen. Helaas stond de Lightfactory niet op 10 minuten van het Rijks maar wellicht valt dat nog te regelen. In de tussentijd reizen we maar verder en vertellen we aan iedereen die het wil horen in welk een fantastisch en rijk land we wonen, dat we gigantisch trots zijn op de multi-culturele samenleving waar we in wonen en dat alles wat er nu gebeurt een fase is op weg naar een nog betere maatschappij dan waar we vandaan komen.
En tot dan,
XXX JaMi
De foto's staan weer op www.flickr.com/photos/michelvantilborg onder 05.3 | Japan - Huis Ten Bosch
Overige info

• 03 Oktober 2010 - 17:34

Tineke Wubs:

elke keer weer een feest om jullie boeiende en spannende verhalen te lezen alsof ik even een stukje met jullie heb meegereisd.
    Ik kijk uit naar het vervolg en wens jullie nog een boeiende tijd in Japan.
    Tineke

• 06 Oktober 2010 - 08:50

Nanda:

Na alle deprimerende nieuwsberichten hier vind ik het zo fijn dat jullie mij eraan herinneren dat we hier in een fase zitten op weg naar een nog betere maatschappij! Wat een inspiratie vanuit het verre Japan. X

• 10 Oktober 2010 - 19:29

Kathleen:

Hoi, Volg jullie avonturen! Echt geweldig. Moet toch even reageren op jullie Holland-ervaring. Hoelang zijn ze daarmee bezig geweest en met hoeveel Jappanners hebben ze daaraan gewerkt? Ziet erg echt goed uit. Nog heel veel reisplezier samen.

Kathleen

• 11 Oktober 2010 - 18:51

Yvonne:

Net de foto's bekeken met Jimmy. Onze kleine chauvinist was helemaal verontwaardigd over die ' na-apers', hoe durven ze! Maar knap vond ie het wel. Heerlijk om jullie verhalen te lezen, bisbis uit Utrecht!

• 13 Oktober 2010 - 09:53

Tante Gon En Oom Jan:

Wat kunnen jullie leuk Schrijven!
    We genieten ervan.
    Oom Jan en tante Gon.